Tweedaagse Platform Medezeggenschap (29 en 30 september)
Zeggenschap klinkt mooi, maar….
Na de eerste workshopronde en een kort woord van welkom door Rob van Nederkoorn is het de beurt aan Aleid Truijens, de vaste onderwijscolumniste van de Volkskrant, die het komende uur met de zaal in debat gaat aan de hand van 10 stellingen. “Hartelijk dank, jullie hebben heel veel goede suggesties aangedragen om over allerlei dingen met elkaar van gedachten te kunnen wisselen. We hebben ze samengepakt in 10 stellingen. Ik hoop op een uitwisseling van vele mooie gedachten in deze sfeervolle omgeving”, opent Aleid het debat.
De eerste stelling verschijnt op het scherm en Aleid licht, de stelling toe met: ”Ik vind wel dat de leraar vrijwel alle zeggenschap moet hebben, maar: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben heel benieuwd wat u daarvan vindt”. Iemand brengt in dat ‘zeggenschap’ afhankelijk is van allerlei externe factoren. ”Bijvoorbeeld het vak burgerschap dat opgesteld is door het ministerie van OCW”. Daarop reageert een ander met: “Onderwijsbeleid krijgt vorm voor de klas en daar ga ik zelf over”.
“Maar draai de stelling eens om!”, zegt plotseling een van de aanwezigen. “Bijvoorbeeld als mijn kind in een klas zit met een leraar die zelf doet waar die zin in heeft, daar heb ik wel moeite mee”. Waar Aleid op reageert: “Als het een goede leraar is, zou ik het prima vinden”.